عروسک های تو در تو!

ازی Stacking عنوان دیگری از استودیوی بازیسازی Double Fine Productions است که فردی مانند تیم شیفر (Tim Schafer) در آن حضور دارد. از بازی های قبلی این استودیو می توان به بازی هایی مانند Brutal Legend و Costume Quest اشاره کرد. این استودیوی بازیسازی که در سن فرانسیسکو قراردارد، این روزها به سختی مشغول کار روی بازی جدید خود است. تیم شیفر قصد دارد این بازی را هم مانند Costume Quest روی شبکه های Xbox Live و PlayStation Network عرضه کند. از اولین تصاویر و تریلرهای منتشر شده، کاملا مشخص است که با یک بازی کاملا متفاوت و بحث برانگیز روبرو هستیم. ایده اصلی بازی Stacking از طرف Creative Exercise این استودیو بوده است. زمانی که این استودیو به چهار گروه کوچک تقسیم شد، طرح های اولیه این بازی مطرح شدند و اکنون این طرح در حال تبدیل به یک بازی کامل است. ایده اصلی این بازی از آنجا آمد که این کارمند استودیو مشغول تماشای بازی دختر خردسالش با عروسک های تو در تو (Nesting Dolls) بوده است. طرح اصلی گیم پلی از یک بازی کودکانه الهام گرفته شد و پس از آن طرح های اولیه بازی خلق شدند. تیم بازیسازی شروع به جمع آموری اطلاعات درباره تاریخچه عروسک های تو در تو کرد. پس از آن طرح ها به دست طراحان هنری رسید و آن ها شکل و شمایل اولیه بازی را خلق کردند و پایه های اولیه یک بازی معمایی ماجراجویی را بنا نهادند. داستان بازی Stacking توسط یک خانواده بسیار آرام در یک حالت سینمایی روایت می شود.

ا این لحظه 2 ساعت داستان به بازی اضافه شده است که راوی آن ها را روایت می کند. بازی از خانه چارلی (Charlie) که یکی ازشخصیت های بازی است، شروع می شود. اما خانه او توسط یک بارون پلید (Evil Baron) از بین می رود و تمام خانواده اش به مکانی فرستاده می شوند که در آن مجبور هستند برای بارون کار کنند. اما چون چارلی کوچک ترین فرد خانواده بوده، جا می ماند. پس از این اتفاق او تصمیم می گیرد خانواده اش را نجات دهد و این کار را با قدرت هایی انجام می دهد که هنگام پریدن توی یک عروسک دیگر به دست می آورد. استودیوی بازیسازی Double Fine دموی این بازی را برای سایت ها و نشریات مختلف به نمایش در آورد. دمویی که روی Xbox 360 اجرا می شد و عبارت Work in Progress روی آن به نمایش در آمده بود. بازی از جایی شروع شد که خانواده چارلی به وسیله بارون از هم جدا می شوند و چارلی تصمیم می گیرد آن ها را نجات دهد. طبق معمول هر بازی ای، قهرمان داستان به شما می گوید که باید چه کار کنید و در طول بازی چه هدفی دارید. در دمویی که از بازی به نمایش در آمد، دو منطقه مختلف از بازی رونمایی شد. یکی از آن ها یک ایستگاه قطار بود که شما را به مکان های دیگر می برد تا بتوانید خانواده خود را پیدا کنید. محل دیگر هم جایی بود که می شد با کشتی به اطراف سفر کرد. هر منطقه شامل مراحل مختلف می شد که بازیکن در آن ها باید معماهای مختلفی را حل می کرد. مکانیزم حل معماها در بازی Stacking برای طرفداران قدیمی بازی های ماجراجویی بسیار جالب خواهد بود.

قابلیت اصلی چارلی این است که می تواند به درون عروسک های بزرگتر بپرد و آن ها را کنترل کند. به طور مثال، در دموی بازی مشاهده شد که چارلی باید یکی از اعضای خانواده اش را که در قطار بود، نجات می داد. اما در این لحظه سه نفر از نیروهای امنیتی قطار، ایستگاه را مسدود می کنند و اجازه ورود به کسی را نمی دهند. برای اینکه این معما حل شود چارلی نیاز داشت که به یکی از ماموران که در حال استراحت کردن بود، برسد تا بتواند به دورن آن بپرد. البته پریدن درون یک عروسک در این بازی تنها یکی از راه حل های معماهای بازی است. به جز این کار، راه های دیگری هم برای حل معماها در بازی قرار گرفته اند. پیدا کردن راه حل برای معماهای بازی یکی از مهمترین و سخت ترین قسمت های بازی است. البته برای حل کردن معماها در طول بازی می توانید کارهای زیادی انجام دهید و اینگونه نیست که بازیکنان با یک روش خاص و یک روند خطی معماها را حل کنند. به طور مثال، در همان مرحله قطار چارلی می تواند به دورن یک عروسک دیگر بپرد و حواس ماموران را پرت کند یا می توانست به درون یک عروسک تعمیرکار بپرد و وارد ایستگاه شود. این طور که در بازی مشخص بود، پیدا کردن راه های مختلف برای به پایان رساندن مراحل زمان زیادی می خواهد. مرحله ایستگاه قطار در مقایسه با مرحله ای که در کشتی بود، بسیار آسان بود. مرحله کشتی بسیار بزرگ تر بود و محیط بازی معماهای زیادی را به خود اختصاص داده بود.

اگر با شیوه های معمول نتوانستید معماها را حل کنید، بازی راه حل های مختلفی را پیش روی شما قرار می دهد. البته راهنمایی ها به گونه ای نیست که شما را تا حل کامل معما راهنمایی کند. وظیفه اصلی چارلی در مرحله کشتی این است که سعی کند در آنجا یک آشوب و شورش طولانی راو بیندازد. اما در طول این کار ماموریت های جانبی هم در بازی پدیدار می شوند. اینجاست که جذابیت بازی به نمایش در می آید. بازیکن باید علاوه بر انجام هدف اصلی به ماموریت های دیگر هم بپردازد. یکی دیگر از مسائلی که بازی را جذاب تر می کند، استراتژی بازیکن ها در استفاده از موقعیت شخصیت ها در طول بازی است. هر عروسک پستی در طول بازی دارد که با پریدن درون آن ها می توانید از آن ها استفاده کنید. مثلا پریدن درون عروسکی که توانایی رفتن به مکان های ممنوع را دارد و... همچنین در طول بازی قابلیت های جدید به بازیکن پیشنهاد می شوند. قابلیت هایی که با حل معماهای خاصی به بازیکن داده می شوند. معرفی بازی با چند انتخاب منحصر به فرد صورت می گیرد و همین مسئله یک شکل منحصر به فرد را به بازی می دهد. طراحی هنری بازی بسیار کنایه آمیز است و به سبک دهه 30 میلادی طراحی شده است. محیط های بازی بیشتر به رنگ سیاه و سفید هستند که کمی رنگ های دیگر هم در آن ها دیده می شوند. همین مسئله حال و هوای قدیمی بودن را به بازی بخشیده است. بازی Stacking یک عنوان بسیار زیبا، زیرکانه، جذاب و بامزه است که تجربه تازه ای از یک بازی ماجراجویی را به بازیکن ها انتقال می دهد. در کنار سختی زیاد، بازی راهنمایی خوبی به بازیکنان می کند. راهنمایی هایی که بسیار کارآمد هستند. این بازی سال آینده روی شبکه های Xbox Live و PlayStation Network عرضه خواهد شد.

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 16 دی 1389    | توسط: sparta marcus    | طبقه بندی: نقد و بررسی بازیها،     | نظرات()